Aanhouding

Gisteren iets bijzonders meegemaakt waar ik niet blij van werd. Ik fietste door het duingebied, waar het nu met allemaal verschillende kleuren groen prachtig mooi is. Op een gegeven moment zie ik verderop op het fietspad een man zijn fiets dwars over het fietspad zetten. Dichterbij gekomen zag ik hem nog onderzoekend kijken naar zijn fiets, wat mij in de veronderstelling bracht dat er iets aan markeerde. Vervolgens stak de man als een politieagent zijn arm omhoog en maande mij te stoppen. Toen ik bij hem was gekomen, gaf hij mij een hand en stelde zich voor als Bos, de boswachter. Zodoende antwoordde ik gevat, Jan met de nóg kortere achternaam.

Hij zei dat ik in overtreding was, want ik mocht daar niet fietsen. Daarop vroeg ik hem verbaasd, hoe hij op dat idee kwam? “Uw fiets heeft een kentekenplaat en er mogen hier geen voertuigen rijden met een kentekenplaat”, antwoordde hij. “Maar dit is een fiets en hier ligt een fietspad, dus mag ik hier fietsen”. “Nee, antwoordde hij, “zo zijn de regels hier in het PWN gebied”. “Trouwens, uw fiets gaat veel te snel, hij kan wel 50”, vervolgde hij. “Dat kan hij niet en in dit gebied rijd ik niet snel, vanwege de vele bochten en de medeweggebruikers”, zei ik. Opdat moment sjeesde er een racefietser met een noodgang voorbij, die maar net zijn dwars over de weg geplaatste fiets kon ontwijken. “Hij rijdt veel harder dan mijn fiets kan”, wees ik hem erop. Toen vroeg hij om mijn duinkaart. “Jawohl, herr obersturmbahnfurher”, wilde ik zeggen maar slikte dat gelukkig in. Hij bekeek mijn digitale duinkaart op mijn telefoon en zei toen, “ik laat het bij een officiële waarschuwing, dus u krijgt geen bekeuring en u verlaat het duingebied via de kortste route”. “Dus dat is via Egmond?”, vroeg ik hem hoopvol, zodat ik mijn geplande route kon rijden. “Nee, u keert om en rijdt naar de Zeeweg” zei hij streng. “Oké, ik zal het nooit meer doen!”, zei ik op de manier zoals vroeger tegen mijn moeder, als ik weer eens iets stouts had gedaan. Ik stapte op de Stromer en reed voorbeeldig, heel rustig weg, hoewel ik inwendig kookte!

De PWN is gebiedsbeheerder over 7500 hectare duingebied waarin diverse drinkwater gebieden in liggen. Zij zijn dus ook drinkwaterleverancier hier in de omgeving. Hun doel lijkt erop gericht om zoveel mogelijk mensen tegen zich te keren op het gebied van natuurbeleid. De laatste jaren zijn vele hectares bos verdwenen vanwege hun idee om het gebied terug te brengen naar de zandverstuivingen, zoals dat oorspronkelijk was. Dit terwijl dat tegen het CO2 beleid van de regering is om zoveel mogelijk bomen bij te planten.

Dat ik persoonlijk niet meer mag fietsen in dat prachtige gebied, wat zich uitstrekt van Zandvoort tot Groet, vind ik echt heel jammer. Maar omdat zij hun eigen regeltjes daar verzinnen, blijf ik er gewoon fietsen met mogelijk een hoesje over mijn kentenplaat. Bovendien was dit in de 55 jaar dat ik in dat gebied kom, mijn eerste aanhouding door een boswachter, dus is de pakkans mede door de snelheid van de Stromer zeer gering. Ik blijf tenslotte een Hulk, die de regels van vrijheid en blijheid hanteren!

14 gedachten over “Aanhouding

  1. Een fiets met een kenteken? Nooit van gehoord. vreemde zaak. Inderdaad héél erg dat men bomen kapt die hebben we nou juist zo hard nodig, terug naar hier het gebied was vroeger zou dan moeten dat er ook véél minder mensen in Nederland zouden moeten wonen. Die konden met minder bomen toe, nu zijn er al veel te weinig bomen.

  2. Het is jammer en als het je een bekeuring waard is vooruit dan maar! Wie weet duurt het weer jaren voor je weer eens zo’n handhaver tegenkomt! Mag wel niet, maar soms hè…

  3. Ai, dat zou toch jammer zijn als je daar niet meer kunt fietsen, helemaal als je de snelheid aanpast. Ik zie dat liever dan racefietsers met het snot voor ogen die niets van de prachtige omgeving zien om over mountainbikers maar te zwijgen.
    Van landschapsbeheer heb ik geen verstand.

    • Ik lees net een stukje over speedpedelecs in Amsterdam, die bekeurd worden omdat ze op het fietspad rijden.
      Het is namelijk heel gevaarlijk om op de autobaan te gaan rijden.
      Automobilisten vinden het namelijk normaal dat er een scooter voor hen uitrijd. Maar als ze een pedelec zien, beginnen ze te toeteren en als ze de kans zien om je in te halen, snijden ze je af. Levensgevaarlijk dus!!!

      Om de bekeuring te ontlopen, halen ze simpelweg hun kentekenplaat van de fiets af.

      Dat laatste kan ik ook gewoon doen, want het is wel toegestaan om met een e-bike in het duingebied te rijden.

  4. Tja, dat komt door al die racemuizen die zich totaal niet bekommeren om wat dan ook en gewone fietsers en wandelaars van hun sokken rijden.

    Ik ben er van overtuigd dat jij dat dus niet doet, maar de goede moeten helaas onder de slechte lijden ………… zeker op vrijdag de 13e.

Plaats een reactie