Veel

Op de fietstocht gisteren heb ik veel gezien en veel geroken. Om bij dat laatste te beginnen, heel veel boeren waren bezig met maaien, grassen en hooien. En de constante aanwezigheid van de heerlijke geuren daarvan snoof ik genietend op. Ik zag dat de landbouwgewassen een flinke groeispurt doormaken, door genoeg water en nu ook de warmte. Dus het is groeizaam weer, zoals wij boeren dat zeggen.

In de ringvaart van de Beemsterpolder zag ik bij Oosthuizen onderstaande in het water liggen.

Ik vermoed dat je als ouders van je kinderen het helemaal gemaakt hebt, als je dit supergave attribuut als cadeau hebt gegeven. Aan de zijkant zie je de rode klimhandvatten zitten, dus heb je meteen de sportschool met zwembad bij je aan huis liggen. Na Oosthuizen kwam ik in conflict met een Belg die in een velomobiel reed. Dat is zo’n sigaarvormige ligfiets en omdat hij geen waarschuwingsvlag eraan had, zijn dat levensgevaarlijke fietsen vanwege het hoge gras in de bermen waardoor ze onzichtbaar zijn. De man reed er met hoge snelheid en toen ik naast hem ging rijden, heb ik hem op zo’n vlag gewezen. Natuurlijk kreeg ik ongelijk, waarna ik hem gloeiende gloeiende uit het wiel reed.

Even later werd ik afgeleid door een enorme roofvogel, die ik herkende als een wouw. Majestueus vloog hij een stukje met mij mee. In een sloot zag ik een moeder eend zwemmen, terwijl haar kinderen lagen te zonnebaden op een eilandje. Een valk hing ‘biddend’ in de lucht en het toppunt was dat ik een wezel voor mij de weg zag oversteken. Hij was echt ‘zo vlug als een wezel’.

Bij een accuwissel zag ik een informatiebord staan, die ik vaak en graag lees onderweg. Deze stond aan de Slingerdijk bij Heerhugowaard.

De Schermerpolder

Op een bouwterrein zag ik veel emmers, die over heipalen waren geplaatst.

Bij Alkmaar zag ik stomverbaasd dat er een bollenveld werd besproeid dmv twee grote sproeiinstallaties, terwijl het 3 dagen geleden nog had geregend. Op het veld ernaast waren ze bollen aan het rooien en ik zag de diepe insporingen van de zware machines daar vanwege de nattigheid. Zodoende begreep ik niet dat ernaast gesproeid werd. Maar ik hoef natuurlijk niet overal verstand van te hebben. 😜

Dus heel veel gezien en gesnoven op een prachtige fietstocht.

5 gedachten over “Veel

  1. Op dat cadeau zie ik geen rode klimhandvatten. Wel staat er een witte pot met rode bloemen naast. Die landelijke geur vind ik ook zo lekker ruiken. Je hebt weer een mooie fietstocht gemaakt.

  2. Op mijn Ipad zijn de klimsteunen inderdaad rood! Maar ik vind het een vreselijk lelijk ding, dat wel.

    Samen met mijn man, Jan, fietste ik een Pieterpad rondje Winsum-Groningenstad-Winsum) en ook daar rook het heerlijk naar gemaaid gras en hooi

Plaats een reactie