Jofel nootje

Geloof mij, het wordt herfst!

Vandaag een fietstochtje op mijn racefiets gemaakt. Het waaide flink en dan kun je heerlijk trainen in de polders. Toen ik bij Doorn de bossen in reed kreeg ik te maken met een ander probleem.

De nootjes regenden uit de bomen en ik was blij met mijn helm. Soort zoekt soort, zegt men. Nou, dat heb ik gemerkt, ik kreeg heel veel eikels op mijn lijf. En ook de vele beukennootjes lieten zich niet onbetuigd!

Ook werd ik aangevallen door voor mij onbekende noten. Wie weet hoe de nootjes links heten? En die verschrikkelijke prikkelbare noot rechts?

Ik kan jullie niet zeggen door hoeveel noten ik ben aangevallen, ik heb ze niet kunnen tellen. Maar ik was blij dat ik thuis was. Hoewel?

Kwam Treeske mee aan. 🤔

Soms kom ik voor verrassingen te staan op het fietspad.

Spannend hé?

Daarom eerst maar een boleet of proleet. U mag kiezen?

Wat kwam er over 50 meter?

Een nootjesvanger?

20 gedachten over “Jofel nootje

  1. Die stekel is toch gewoon een kastanje, of zie ik het verkeerd? Kan best, want net rondje polder en ook hier waait het behoorlijk en m’n bril is een beetje vies. Die zal ik eerst eens schoonmaken. Trees nu al aan de pepernoten? Dat is knap vroeg.

  2. Die stekel is een kastanje en dat kleine puntige een hazelnoot.
    Ik reed vandaag tijdens een fietstochtje heel wat eikels aan gort. Het leken er wel meer dan andere jaren.
    Kruidnoten komen er in huize F. nog niet in. Sint Maarten is al erg genoeg met de restanten.

  3. De hazelnoot is niet de gewone hazelnoot maar de noot van de Turkse Hazelaar of boomhazelaar. Lekkere noot, vrij romig, maar hard om kraken. De stekelige is een tamme kastanje, heel lekker om te poffen! Wel de bolster eerst verwijderen, na het poffen laat ook de bruine schil vrij makkelijk los.

    • Ohhhh, dank je wel!
      De tamme kastanje prikt verschrikkelijk. Ik had hem in de achterzak van mijn wielershirt gedaan, het prikte flink in mijn rug en ik ging steeds sneller fietsen. Prima doping middel dat spul. 😉

  4. Ja wij hadden dat een tijdje geleden toen we in een bushokje zaten het regende eikels……. het spreekwoord luidt Je hoeft niet aan de boom te hangen om een eikel te zijn…….

Plaats een reactie