Gekookt

Heren, meiden, ik heb gekookt!

Dat was heel lang geleden, dat ik dat heb gedaan. Treeske heeft vorig jaar een soort van recepten boekje gemaakt en daarmee lukt het fantastisch. En nu wil Treeske wel koken maar is daar opheden gewoon te zwak voor, dus heb ik een koksmuts opgezet.

Vandaag aten we sperziebonen met gekookte aardappelen en mislukte gehaktballen. Ja, die gehaktballen zijn ff een dingetje, waar ik dan weer een kunstwerk van wist te maken. Ik gooide een zooi gehakt in een schaal, tikte er twee eieren in, daarna veel tekort paneermeel en ons grote geheim, kipkruiden van Verstegen. Daarna kneden, waar ik zowat 10 minuten mee bezig was en wat resulteerde in één gehakt bal. Maar omdat wij met zijn tweetjes zijn, maakte ik er 5 ballen van.

Treeske slofte de keuken in en zei, “dat zijn te grote ballen, die kan ik niet op”. Klant is koning dus begon ik terwijl het vet al heet was er 8 van te toveren en mikte ze in de koekenpan. Daarna draaide ik ze om en bruinde de andere zijde. Plotseling herinnerde ik me uit een ver verleden dat ik de boel moest blussen met een half kopje water. En dat deed ik veel te vroeg waardoor die ballen stopte met braden. Gloeiende, gloeiende, toen heb ik al mijn kookkunsten moeten aanwenden om ze toch bruin te bakken.

Tussendoor natuurlijk de boontjes opgezet en de aardappelen. En die laatste verdomden het om gaar te worden terwijl ik ze toch flink klein had gesneden. Na een uitvoerige analyse kwam ik er achter dat ik een harde aardappel erbij had geschild. Daar heb ik dan weer wel verstand van als ex aardappelteler! Een harde aardappel is een zogeheten doorgroeier. Dat komt omdat een aardappel in eerste instantie in de grond groeit, krijgt hij geen water dan stopt hij met groeien en krijgt hij na verloop van tijd wel water groeit hij vanaf die gestopte aardappel verder en dat heet dan een doorgroeier, die uiteindelijk hard wordt.

Toch de boel op tafel gekregen en omdat er wat langere tijd was gekookt, waren de boontjes heerlijk zacht, de aardappelen prima en……en…… de gehaktballen verrukkelijk! Ik werd overladen met complimenten zodat ik ervan begon te zweten en heb toen voor verkoeling de koksmuts maar afgezet.