Vouwen

Na een zeer emotionele dag en nacht vanwege het vorige blog, ga ik door met bloggen omdat ik weet dat zij dat wil.

Omdat ik niet op de kleuterschool heb gezeten, heb ik nooit een opleiding gehad in vouwen. Hoewel ik tegenwoordig hier in huis het vele wasgoed op moet vouwen. Dat lijkt een eenvoudig klusje maar dat is het niet voor mij. Bovendien zit de wereldkampioen netjes opvouwen tegenover mij.

Laten we beginnen met het simpelste, namelijk handdoeken opvouwen. Ik vouw ‘op mijn manier keurig’ een aantal handdoeken. Daarmee loop ik naar de badkamerkast en dan passen ze er niet in? Neem ik de stapel weer mee terug en neem slim een al anders gevouwen handdoek mee en ga kijken hoe die is opgevouwen, wat ik dan nadoe en dan past de boel opeens wel in de kast. Dan pak ik een theedoek, vouw een deel om, het andere deel eroverheen en vouw dan de boel in drie delen keurig netjes op. Dolgelukkig over het resultaat maak ik een vreugdedansje rondom de tafel. Kijk ik in de keukenkast, is de rest in vieren gevouwen maar ik leg de mijne er gewoon bovenop.

Daarnaast hebben wij vele kleuren handdoeken al na gelang de kleurenperioden waar Treeske zich eertijds in bevond. Zodoende hebben we ook gastendoekjes in vele kleuren, die ik meestal in vieren vouw. FOUT!!! De zwarte moeten op een rolletje gevouwen worden. De blauwe in een smalle strook. De okergele in vieren, zo ook de roze, de lichtgele en de witte. En ik ben er nu ook achtergekomen welke kleur in welke kast of plek moet liggen, pfffff. Voel me echt een kanjer! O ja, we hebben natuurlijk ook nog dweildoekjes voor bij de wasbakken, maar om die op te vouwen lukt mij wel.

Dan het ondergoed en verdere kleding opvouwen. Het ondergoed van mij is zo gepiept, want ik vouw er elke dag wel een open als ik een schone pak. Maar bij de kleding van Treeske is het toch anders! Een beugel bh, is geen enkel probleem, ff die cups in elkaar duwen daarna de touwtjes erin en klaar. Maar zij heeft ook een paar van die slappe bh’s (weet de originele naam er niet voor) en daar wordt ik toch wel wat nerveus van. Want stel dat ik die verkeerd vouw en zij er geen eind aan weet en dat dan die cups op haar rug eindigen? T-shirts vind ik ook een ramp met die korte mouwen, er steekt na het vouwen altijd wel zo’n mouw uit. Met spijkerbroeken heb ik dan weer geen moeite, want die draagt Treeske toch niet. Wel draagt zij pantykousjes in 4 verschillende lengtematen en daar word ik kriegel van.

Dan de witte was. Heel slim weet ik dat in een dag klaar te spelen. Trek het beddengoed af, stop het in de wasmachine, vervolgens in de droger en daarna maak er meteen weer het bed mee op. FOUT!!! “De kussenslopen zijn niet gestreken”, riep Treeske verbaasd uit! En met een iets blozend hoofd mompelde ik, “dat zie je toch ’s nachts niet in het donker”?